Alla inlägg under oktober 2013

Av nadablogg - 31 oktober 2013 10:27


Lisa nio år gör en låt för första gången, och där beskriver hon sina varma tankar och känslor till sin syster med autism. Tomas ”proppmätt” Ledin framför en låt från sitt femtioelfte album.  Denna gång med en text som handlar om att han ska hämta en hammare under ett hus för att ge till sin farfar.


Hörde Tomas Ledins låt: Hammarn Unner Bönninga på Nyhetsmorgon och trodde knappt att det var sant. Tänkte först att det var ett skämt. Lite som Bob Dylans julskiva Christmas In The Heart.


Hammarn Unner Bönninga, det sämsta jag hört sedan Gyllenetiders låt: Gå & fiska

 

Hörde Lisas låt ur serien Liv med Autism avsnitt: Se till mig som syskon är. Kunde inte tro mina öron nu heller, denna gång för bra för att vara sant och nio år!


 

Lisa nio år framför sin egen låt minut 8:40 in i programmet 

http://urplay.se/Produkter/176636-Liv-med-autism-Se-till-mig-som-syskon-ar



Tomas Ledin framför stolt Hammarn Unner Bönninga

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/tomas-ledin-hammarn-unner-b%C3%B6nninga-2471708


Lisas låt (9år)

Vi satt på sjukhus

Kollade Mimmi

Min älskade syster

 

Hon är så bra

för hon är min syster

hon vill aldrig

såra mig

 

….då hördes ett tjut

Det var mamma som

sa att Mimmi hade svårigheter;

svårigheter

 

….men då nästa dag

kände jag

 att jag var ensam

 

Ensam

min kära syster

då blev jag ledsen

 

vi skjutsade iväg

henne

till ett boende

där hon ska bo

 

jag grät

jag var ledsen

jag kramade henne

så mycket jag orkar

jag kramade henne


Hammarn Unner Bönninga av Tomas Ledin 61 år

Jag trodde knappt mina ögon

När jag tittade upp

Där stod farfar ända upp på stegen

Högst upp vid takens nock

Stegen gungade betänkligt

Och farfar han vinglade till

Men med ett stadigt grepp

Höll han sig kvar

 

Hur nu det gick till

 

Jag ser det tydligt framför mig

Hur rädd jag blev just där och då

Och farfar medan han ropade

Hämta hammaren skynda på

 

Ja det var alltid något som var trasigt

Och skulle lagas och fixas till

Och det var alltid mig han ropade på

Tror du jag fick sitta still

 

Hämta hammarn unner bönninga;

hammarn unner bönninga

hammarn på en gång

 

Hämta hammarn unner bönninga;

hammarn unner bönninga

dom ropen skallade dagen lång

 

jag flög över spången springandes

hittade hammarn och lite spik

ett evig flängande fram och tillbaka

det var en bra bit

 

min farfar han gormade och spikade på

vad jag minns i alla fall

och jag stod där svettig med andan i halsen

tänk att jag stod pall

 

Hämta hammarn unner bönninga;

hammarn unner bönninga

hammarn på en gång

 

Hämta hammarn unner bönninga;

hammarn unner bönninga

dom ropen skallade dagen lång







Skapa flashcards