Alla inlägg under mars 2014

Av nadablogg - 27 mars 2014 13:04


Jag sitter på en strandfilt, en sådan med kudde och mönster, vid en ensam strandbar på en ö i Malaysia. På pallen med levande ljus bredvid mig står min whiskey sour utan socker, kanske saknade den fler rätta ingredienser. Ett träskjul med plåttak. Den bar som jag läst om som ett måste enligt en blogg. Och det var ett måste. Drinken saknade ingredienser, men var helt rätt i denna atmosfär.  Vågorna kluckade, stjärnorna blänkte på den nattsvarta himlen och alla lyktor gav ett behagligt sken över oss som satt och njöt. Ur högtalarna strömmade Beatles-låtar fast i Reggaetappning. Det var underbart. Här hängde vi på kvällarna. Jag och min vän alias Tony.

 

(min väns alias kommer efter att han delar livsfilosofi med karaktären Tony Sopranos när det kommer till familj och vänner, då ställer man upp. Resten av världen skiter man i. Tills de bevisat att de är värda ens uppmärksamhet. Det är hans livsfilosofi, vilket gör att vissa kan uppfatta honom som dryg).

 

tidigare under denna kväll hade två yngre killar från Norrland fått får uppmärksamhet.Vi hörde att de var svenskar då vi satt och åt. Vi gick fram till deras bord efter middagen. Dom satt och drack öl. Deras vän var helt utslagen och kunde inte fästa blicken på en fast punkt. Dom hade varit ute på en segeltur med fri alkohol, legat i ett nät efter segelbåten i timmar med sin fria öl. Det hade satt sina spår. Åtminstone på den minste av dem. Han hade tydligen även tagit ganska många shots. Han var fysikstudent i Singapore tillsammans med en av de andra två. Den tredje jobbade som flygledare hemma i Sverige.


Flygledaren och den längsta och nyktraste studenten skulle vidare ut. Jag och Tony kände oss som lilleputtfolk och då är jag ändå 186 cm lång. Flygledaren var dessutom bredaxlad som jag vet inte vad. Han tyckte om att träna sa han. Jag trodde honom. Hans kompis var ännu längre, men han hade gått ned över 20 kilo sedan han börjat plugga i Singapore. Så han var inte lika imponerande.


Dom båda skröt över sina bedrifter att få gratis drinkar av korta arabiska män på nattklubben dom varit på föregående natt. Dom ville dit igen. Till sina gratisdrinkar. Jag och Tony gav dem lite gliringar och menade att det inte var något att skryta över. Hade det varit vackra tjejer, då hade vi varit djupt imponerade. Men små arabiska män. Det ska man inte skryta med, det blir bara fel. Dom pratade i alla fall upp stället väldigt mycket.


Jag och Tony föreslog då att vi skulle visa dem vår strandbar, så skulle dom få visa sin nattklubb med små araber senare under natten. Därefter kunde vi ju stämma av och se vem som gav det bästa tipset. Jag var stensäker på

 att mitt och Tonys strandställe skulle imponera.


Nu satt vi där på stranden, fyra killar på två kuddfiltar. Delade historier och trivdes. Tony tyckte att det var dags för flygledaren att göra lite nytta, då han hade upptäckt två mycket vackra tjejer vid baren. Tony sa åt flygledaren att det var dags för honom att visa sina skills.


– Jag vill se vad du går för. Det har varit mycket tjöt om dina ramar nu, och att ni är så jävla bra, nu är det fan dags att ni visar det också.

– gå fram till baren beställ varsin öl till oss, och så kommer du tillbaka med de två tjejerna hit.


Flygledaren stegade iväg men han hann knappt in i baren innan tjejerna anade oråd och skyndade därifrån. Tony skrattade högt och vände sig till flygledarens studentkompis och sa:


– Hahaha din kompis är ju fullkomligt värdelös! Tjejerna springer ju som rädda harar när han kommer fram! Det sämsta jag har sett.


Flygledaren kom tillbaka med öl av märket Bavaria. I baren förvarades ölen i en trasig kylbox fylld med vatten och is. Du fick inte välja öl. Det fanns mest Bavaria, och öl var öl.

En blond tjej jobbade i baren och det hade blivit fel med våra pengar, vi hade fått för lite pengar tillbaka hade hon upptäckt, så hon sprang i omgångar och lämnade pengar. Till sist hade vi fått mer pengar tillbaks än vad vi hade gett. Kanske var hon hög som så många andra inom servicebranschen.


Vi hade tagit en taxi till baren. När vi kom fram så frågade Tony mig om jag märkt hur stenad chauffören var. Tydligen hade han haft glansiga, blodsprängda jätteögon som inte kunde fokusera. Samtidigt som han haft märkliga placeringar i trafiken under hela färden. Jag hade fått till uppgift att lokalisera vart vi skulle gå av, så jag hade inte ägnat en tanke åt vare sig chaufför eller trafik. Tänkte endast på strandbar och skön musik.


Lite senare under kvällen drabbades Tony av den ansiktesblindhet som jag så ofta själv brukar drabbas av. Lite retsamt började han skämta med en blond tjej som gick förbi oss vid strandbaren. Han anklagade henne för att ha dålig koll, kan ju inte ha sådana som dig anställda menade Tony, det leder ju till garanterad konkurs.  Han trodde att det var hon som jobbade i baren och gav oss för mycket pengar. Det var det inte, men det gjorde inget. Tjejerna blev glada och satte sig ned vid oss innan vi knappt hann föreslå det. Dom bara skrattade, och förstod inte alls vad Tony pratade om.


Ja och ansiktsblindheten den drabbade även mig under kvällen.


Fortsättning följer…..


Innan dess ett litet kort PS: måste få sagt att jag är väldigt stolt över min goda smak som åttaåring då jag önskade mig mitt första kassetband. Efter att ha sett Beatles i sina Sgt Peppers Lonley Hearts Clubs Band kostymer uppträda i något program på TV. Önskade mig ett Beatles band och fick det underbara bandet Beatles Past Masters Volym 2.  


Lyssna på ovanstående reggae cover av Imagine dröm er bort till värmen, känslan och stranden. Så kommer en fortsättning någon dag……

Ovido - Quiz & Flashcards