Alla inlägg under januari 2015

Av nadablogg - 15 januari 2015 11:26

MR Kuk och hans vänner, där har vi det. Den säljande titeln. Men saken är faktiskt den att jag känner mannen som går under synonymen MR Kuk. Men nog om det, för en stund.


Kap 1Köttfärssåsen

Som titeln antyder så handlar boken också om oss vänner, mig inkluderad. Det är nu juni månad år 2013 och jag har fyllt 30 i år, och det har precis gått ett par grå och orkeslösa dagar efter midsommar när jag t träffade två av mina barndomsvänner Tallin och Dalmasen, som också är födda år 1983. Vi möttes upp i min lilla stad hemma hos Tallin. Min bror Bärra var också närvarande. Dalmasen har ett oerhört bra detaljminne. Han hänger upp sig på saker. Överdriver. Skrattar. Slår sig för knäna. Gör miner. Skickar ut anklagelser. Berättar om märkliga situationer som han, eller andra befunnit sig i. berättar om ångest. Därför var han givitvis även denna gång kvällen och nattens höjdpunkt. Allt började med en berättelse som fick oss alla inklusive Dalmasen själv att vrida sig och gråta av skratt. Nämligen berättelsen om O och Urk. O är två år äldre än oss och fattade tidigt tycke för olika substanser. Så gjorde även Urk. Urk är också född 1983. Uppväxt på samma lilla ort som vi och gått i samma klass/ parallellklass som oss från förskolan tills mitten av gymnasiet. Även han mycket liberal i dessa frågor.


Dalmasen är en social kameleont som är skötsam. Han arbetar som Socionom, är duktig, seriös enkel, anspråkslös och går hem i alla läger. Han har som sagt en stor variation av vänner. Urk är en av hans äldsta och O är en av Urks äldsta vänner. Nåväl, nu till historien om Urk och O som fick oss att vika oss dubbla.


Dalmasen berättade att han en dag hade hamnat i en diskussion om olika droger och dess effekter med O och Urk. Efter ett tag börjar O och Urk propagera för att heroin inte alls är så farligt, egentligen är det bättre än hasch och andra droger. Dalmasen tror inte sina öron och frågar dem om de inte själva hör hur illa det låter. Dalmasen ”- Heroin! Det var det värsta som man hörde om när man var liten”

Urk och O hugger tillbaka och menar att exempelvis Hasch är mycket mer beroende framkallande. Sedan fyller en mycket uppeldad och lite stött Urk i ”DU, FRÅGA NÅGON SOM VET! JAG HAR TAGIT HEROIN DOM SENASTE TIO ÅREN!!


Detta argument i stridens hetta fick oss alla att bryta ihop totalt. Det är svårt att skjuta sig själv i foten mer än så. Argumentet slog tillbaks emot honom med full kraft, övrig diskussion överflödig. // Otto (not so bitter today)

Ovido - Quiz & Flashcards