Alla inlägg under november 2013

Av nadablogg - 23 november 2013 10:20

Av nadablogg - 19 november 2013 00:05

Jag steg på tåget och luktade gammalt askfat, jag kom från ett moln av rök som skulle fått Bob Marley att bli avavundsjuk. Själv hade jag en smak av kära eller blod i halsen. Tittade höger, tittade vänster. Till höger fanns obekväma fällstolar längs långsidan av tåget, helt fria. Till vänster var det tvåsitssäten som alla var upptagna med minst en person. Jag såg två val framför mig. Gå höger och sitta obekvämt, men slippa skämmas över att att lukta fimp. Eller gå vänster för att sitta bekvämt, men skämmas för odören. Jag valde det senare alternativet och satte mig bredvid en lite äldre dam, bakom en Leila Lindblomsliknande person.


Detta var verkligen dagen piss. Eller Bengt röv, som en vän skulle uttryckt det. Efter ungefär en halvminut började den gamla damen att hosta och harkla sig, hon verkade allmänt besvärad. Jag skämdes och flyttade mig en aning på mitt säte, så att jag hamnade lite längre mot mittgången av tåget. Satt typ men den ena skinkan på stolen och den andra fritt i luften mot mittgången.


Tågkonduktörskan kom och tittade på våra kort. Mitt kort var till råga av allt inte korrekt registrerat. Trots att jag stämplat rätt, hade något konstigt skett, och vi tvingades diskutera med varandra, jag och tågkonduktörskan. Hon försökte stämpla mitt kort rätt, men det gick inte.


Den Leila Lindblomsliknande figuren framför mig vände sig om och tittade på mig genom springan mellan sätena. Hon tittade storögt, och jag som tittade rakt fram råkade stirra henne rätt in i de bruna rådjursögonen med mina torra och blodsprängda ögon.  Jag tyckte mig kunna läsa hennes tankar. ”-jaha ja, det här var första och sista gången jag åker kommunalt. Tjuvåkande pundare som luktar sump, nähä hujeda mig.”


Tanten bredvid mig började dock hysa viss sympati för mig. Hon förklarade för tågvärden att hon själv råkat ut för samma sak flera gånger då hon stämplat sitt kort.     


Samma dag förlorade jag en budgivning på en bostadsrätt. Och inte vilken bostadsrätt som helst, utan drömbostaden. Bra förening, megastor balkong, billig garageplats, mysig innegård, perfekt planlösning etc. Allt för att jag är en velig person, som tvingades ta ett beslut i ett passivt moln av rök. Tre handrullade John Silver på sextio minuter, och förmodligen tjugofyra dygn utan vädring kanske gjorde att mina sinnen rubbades i detta rum av passiv smärta.


För att tänka på något annat tog jag ett par öl med goda vänner senare under kvällen. Tyvärr hamnade jag vid ett bord med en gammal klasskamrat. Hon var odrägligt full, och jobbig. Men prata med mig, det skulle hon. Det blev stelt. Jag hade noll intresse. När vi gick i samma klass kallade jag och mina vänner henne för Bossen, för att vi tyckte att hon var en domderande och fyrkantigt tänkande individ. Svart och vitt, utan gråskalor. Även nu skulle hon vara lite överlägsen, då hon utbildat sig ytterligare en gång. Hon var nöjd med sig själv och tyckte att hon kommit långt här i livet. Medan jag stod och stampade på samma plätt. Som hon såg det.   


Vår konflikt i klassen hade börjat under en etik-lektion, då hon som vegan hävdade att hon tyckte att alla djur och människor var lika mycket värda för henne.  Jag skrattade då högt inombords och kunde inte motstå frestelsen att omkullkasta hennes ogenomtänkta påstående inför hela klassen.


Jag räckte upp handen och gav ett påstående. ”så du menar att du sätter lika värde på alla djur och människor!”


”-ja det menar jag, svarade hon.”


”Okay, så om du rent hypotetiskt skulle ställas inför valet att antingen döda ett barn eller döda en fästing, så skulle det vara ett svårt val för dig?!”


Hon blev då rasande och sedan dess har vi inte varit vänner, hon har inte ens hälsat på stan. Nu satt hon där, full och oklädsamt självgod.  


Hon skrek mig i örat. ”– du var så jävla kär i Johanna, är du fortfarande kär i henne?!

Sedan bara vände hon sig om och pratade med någon annan, utan att vänta på ett svar.


Själv blev jag sittandes alldeles fundersam. Kär! Var jag det? Om så, var det så tydligt? Johanna var ju rolig, intressant, lätt att få till skratt. Kanske skickade jag ett och annat flummigt sms. Om jag råkat ut för något roligt eller så, men det gör jag ju till alla vänner, killar som tjejer. Kär. Var hade non fått det ifrån? Snarare är det så att jag är mycket selektiv med vänner. Det är få som jag känner att jag har utbyte av, och du svartvita boss, kommer aldrig vara en. I vår klass fanns det två personer som jag hann upptäcka. Men så är jag också lite svår…..


Vad sänder jag för signaler egentligen??? Och ingen ny lägenhet…….då får jag väl vakna kl 05:30 i minst ett år till då. Underbart!


// Ytterligare en fantastisk dag i Bittermannen Ottos liv…….

Av nadablogg - 5 november 2013 18:25

Dagens märkligaste händelse. Det plingar på dörren. Jag öppnar.  Ser mina hippiegrannar bärandes på en massa kartonger och skit. Tänker att deras barn plingat för att busa lite. Jag stänger dörren. Då plingar det på nytt. Mina grannar bär fortfarande massa skit. Men utanför dörren står också en ung kille från Tele2.


– Jaså du är hemma idag, säger han.

Uhu ja…, svarar jag (samtidigt som jag tänker hur så, vad gör du här…..)


Han ser mitt skeptiska ansiktsuttryck och förklarar övertydligt att han är från Tele2 och pekar på visitkortet på sitt bröst, samtidigt som han säger att han ska installera bredband.  

Jaha, och, vad menar du, tänker jag och ser fortfarande ut som en lätt senildement pensionär.

Killen från Tele2 säger att min hyresvärd har spenderat massa pengar på att dra fiber till sina fastigheter. Vet du vad fiber är undrar han sedan.

– Jo visst, svarar jag.

– Kan jag komma in undrar han.

Jag backar, och han går in.


– Vad då, undrar jag, ska min hyresvärd stå för gratis bredband?? För det sa el-killarna inget om då dom drog fiber till min lägenhet.


Tele2 killen svarar, nej du får sluta ett avtal med oss, men det är billigare än vad du har idag.

Din granne Kalle har skaffat Tele2, och alla andra.


– Jag tänker …..Vem *** är min granne Kalle, och du Tele2 kille, du är ju helt dum i huvudet, vad gör du här, har jag bett om en installation av bredband?? Där står du med en I-Pad i högsta hugg och tar det som en självklarhet att jag ska bli en Tele2-kund.


– Jag svarar att jag är uppbunden hos Telia i ytterligare ett år .

Då börjar han snacka telefonabonnemang, men när han hörde min deal med konkurrent blev han tyst. Angående bredbandet och min bindningstid hos Telia förklarade Tele2-mannen att han inte var någon trollkarl, men han önskade mig en trevlig kväll.


– Nähä-nä, tänkte jag…..Ingen trollkarl ……men ett riktigt ovälkommet besök det  är du allt, din våldgästande pajas. Och i morgon har din arbetsgivare och min hyresvärd ett formellt, men ifrågasättande brev från mig kring era säljmetoder!   

Ovido - Quiz & Flashcards