Direktlänk till inlägg 28 maj 2014

Sluta leva som en pensionär, flytta till Afrika eller nått....

Av nadablogg - 28 maj 2014 13:51

Det går sådär att införliva mitt nyårslöfte. Känner mig som en pensionär mer än någonsin faktiskt. En bidragande orsak är min barnreumatism JCA. Lederna känns torra, som om ledvätskan torkat bort. Det värker och jag är morgonstel. Min medicin Enbrel känns vissa veckor som ett sockerpiller. Fingrarna fastnar, värken pulserar i knäna, och axlarna gör ont att röra. Höger fotled är det också något knas med. Trots vila i tre veckor tvingades jag avstå Göteborgsvarvet. Fotleden värker fortfarande. Nu skiter jag i värken, och springer kortare sträckor ändå. Men den första kilometern springer jag som en skadeskjuten kanin. Nästan all vikt på vänster fotled. Jag misstänker att kaffe och alkohol är saker som påverkar min ledvätska negativt. Där av har jag gått från en måttlig konsumtion av dessa drycker till något som närmast liknar ett totalstopp. I snitt en halv kopp kaffe per dag. Det vill säga någon kopp på jobbet, men aldrig hemma. Ölförbud på helger med undantag för större festligheter. Seriöst vad är det för en sjukdom som kan påverkas av väderväxlingar. Låter helt osannolikt. Men av erfarenhet, börjar jag snart att tro på det. Och JCA, vad är det för ett namn! Pensionärssjukan hade varit mer passande.


Min fritid

Jag har förvandlats till Dr Kalkyl genom min ekonomiska app i mobilen där jag kartlägger alla mina utgifter. I den ekonomiska kalkylen har det gjorts plats för en gruppresa till Istanbul där vi ska bo på spa-hotell. Bastu, pool och citynära var det vi kollade på i första hand. Dr Kalkyl har också gjort plats för att kunna hyra tennistimmar på hemmaplan. Samt att kunna åka till kusten och fiska. Efter gårdagens tennis följt av jogging så är även vänster fotled drabbad. Att ignorera smärta kanske inte alltid är rätt ändå. Som en åldring med blöja vaggar jag fram. Nästan så att jag funderar på att gå baklänges i trappor.


Huset där jag bor

Här om morgonen harklade jag mig lite lätt när jag stod i köket och väntade på att vattnet i kranen skulle bli kallt. Då fick jag bankningar tillbaks i väggen.  Då blev jag i min tur irriterad och stirrade med en ironisk blick rakt in i betongväggen från 1950-talet samtidigt som jag utbrast: JAaaH med en röst likt Felix Herngren i sketchen Ordvitsar: Vilket rakt hår du har, och han svarar JAaaH.  Jag är över lag lik en grinig gubbe som stör sig på sina grannar. Igår lyssnade Miss Bankelibank på P3. Inte högt, men jag hörde vart enda ord. Det var som om jag hade på radion i mitt kök. Jag hörde varenda stavelse helt perfekt. Jag var dock inte arg på att grannen Bankelibank lyssnade på radio, jag var arg på att ett hus kan vara byggt på detta sätt.


Andra ålderstecken

Jag ratar kategorin fantasy med motiveringen att det är overkligt, och om jag promenerar i vacker natur så kan jag fyllas av känslan av storslagenhet. Jag kan stanna upp och bara titta med en ihålig blick och förundras över hur vacker världen kan vara. Och nej Afrika verkar det inte bli i år. Men jag ska på klimatvårdsresa till Montenegro och likt den pensionär jag förvandlats till så har jag redan börjat förbereda mig. Jag vill ha ut så mycket av resan som möjligt. Därför har jag letat upp alla självträningsprogram som jag någon gång har haft. Utöver detta har jag memorerat olika fysiska styrkeövningar som jag misstänker dyka upp under vistelsen. Situps 100 per dag, med hoppet om 200 st per dag innan september, ligga på rygg och cykla med raka ben rakt fram och åt båda sidorna, rumplyft, olika övningar med hantlar. Samt det viktigaste av allt, tänja och töja övningar. För att se om jag blivit smidigare och rörligare spelar jag tennis. Ett utmärkt utvärderings redskap och motivator. Här krävs rörlighet för att det ska vara roligt att spela. likt den skrangel-farbror jag är ska jag också lägga in ett klagomål: Skit-leder sedan mitten av april. Värk. Under gårdagens röntgen av mina händer fick jag dock mycket beröm av en rysk sköterska, hon lovordade mina händer flera gånger om, tyckte att dom var så fina. Hon undrade om jag spelade något instrument. Knappast. Tänkte en gång att jag skulle lära mig spela gitarr, men jag fick för ont i händerna….


Over And Out // BitterOtto  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nadablogg - 30 juni 2020 11:50


  Dagen D är imorgon   Mina vobblers är gjorda, kajaken har införskaffats, fiskar har fångats på mina egna beten. Hulliglösa, blyfria beten med miljövänlig färg och lack. Gjorda helt för hand där det enda elektriska verktyget har varit borrmaski...

Av nadablogg - 10 oktober 2019 18:40

Idag var rottet mågat som Per Ledin skulle sagt, och Fortum fick sig en släng av den heta sleven. Vem ringer en nionde gång på två dagar, när jag har lagt på luren varje gång? Det var min fråga till Fortums telefonförsäljare. Vad är problemet! Sluta ...

Av nadablogg - 6 september 2019 20:38

Hur var dejten? Tänk dig Saga Noréns röst i en kvinnlig variant av Carl Einar Häckners kropp och knopp, med sjukt högt gångtempo. Iklädd haremsbyxa, en virkad vit väst, under detta en tunn lila T-shirt. Under den, en svart tight och tunn tröja, by...

Av nadablogg - 6 september 2019 19:16

Frank Andersson förlorade sina första 40 matcher, ändå slutade han inte. Det säger något om en människa.  Thomas Wassberg har ett citat som blivit min favorit. ”Smärtgränsen den skiter jag i!” Detta som svar på en journalists fråga vart W...

Av nadablogg - 21 augusti 2019 12:40

Kan ju vara lämpligt att tala om att man lever. Om någon skulle läsa denna blogg och undra varför jag inte skrivit något sedan januari. Har genomgått en kraftig cytostatikabehandling för att behandla mitt Lymfom. Först var det fem behandlingar som sk...

Ovido - Quiz & Flashcards