Alla inlägg den 25 augusti 2013

Av nadablogg - 25 augusti 2013 10:45

Intensivvårdsavdelningen 2010-08-31, Dag 1, 13:24-21:30

Min brors flickväns mamma som jobbar som USK på akuten hade rätt. Min handledare Greta var riktigt trevlig. Ett yrväder i sextioårsåldern, rapp såväl i käften som i steget, svårt att hänga med på alla plan. Sådan skulle man vara. Hon verkar vara oerhört duktig, vilken människokännare och vilken simultankapacitet. Vilket tålamod hon har med lugna, tråkiga och tysta mig.


Usch vad mycket folk det är överallt. Vad mycket personal det är! Vad många det är som bor här! Allt är en enda röra. Det är kaos i mitt huvud, jag svettas och mår illa, jag vill hem. Kommer inte att stå ut ens en dag. De första två timmarna kändes som åtta. Kollade på klocka var tionde minut under hela eftermiddagen och kvällen. Mina höfter värkte, ryggen likaså. Nä jag säger inget till Greta. Jag står ut. Kan ju inte gå hem tidigare första dagen.


Vad gjorde jag inne en sådan här vacker dag? Jag ville ut på balkonen sätta mig på en stol, ha med duk och staffli och skildra hur solens ljus speglade sig i guld mot träkronorna utanför. Tänk att sitta där i den krispiga och klara höstluften och bara njuta…. Det vore något det.


Nästan bokstavligen kom en riktigt het sköterska och räddade mig från mina tankar och längtan efter den sköna höstluften. Där satt hon snett framför mig och lyssnade på föreläsningen om Säkerhet på sjukhuset. Jag och Greta stod i dörröppningen och lyssnade. Vid slutet av föreläsningen blev jag in vinkad till att ta en plats runt det avlånga bordet. Jag bara måste sätta mig bredvid den heta tjejen tänkte jag. Så det gjorde jag. Hon såg ut som en blandning av Sanna Bråding och Carina Berg. Kanske hade Lasse Berghagen varit med på ett hörn också, för hon var hemskt lång, ca 183 skulle jag tippa. Att hon var lång märkte jag först senare, då vi möttes i korridoren, och hon log mot mig med ett sådär varmt och lite busigt leende. Vad skumt. Var det verkligen mot mig hon log tänkte jag. Varför det?


Hon hade färgglada sockar, rosa foppatofflor och minst tre hål i varje öra. Samt en ring i tungan. Hennes hår var kastanjebrunt, eller lite mörkare. Hon var kortklippt, men klippt i olika längder. Hennes person verkade ha lite attityd och självsäkerhet. Attraktivt. Undra om hon var lesbisk? Skulle jag följa min fördomsbarometer så var hon definitivt lesbisk. Hoppas jag har fel.


Kanske värt att stå ut en dag till ändå?!     


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards