Direktlänk till inlägg 28 augusti 2013

Den misslyckade filmkvällen

Av nadablogg - 28 augusti 2013 15:07

Dagens första smak av något som är i närheten av mat skedde Kl 13:30. Vad väljer man? Om man inte hunnit äta frukost innan APT kl 9-12? Mitt val: jämföra olivoljor. En tesked av varje. Den första ganska äcklig. Den andra gjorde dock att den första framstod som tillbehör till Nobelmiddagen.  Tråkig upptäckt, men föga förvånande. 29.90 i stor volym leder sällan till något bra. Förutom IKEAs  hopfällbara tvättkorg , den är grym.


Nu ostmackor med ca en halv centimeter tjockt lager av Flora och fyra skivor prästost per smörgås. Fyra smörgåsar. Dock nyttigt bröd, men givetvis röd mjölk. Inspirerad av gårdagens hyss, där jag svarade på min kompis bilannons, så lyssnar jag nu på tung hiphop och funderar över Den misslyckade filmkvällen i vintras. Försöker också minnas hur den första inbjudan till filmkväll såg ut. Den finns inte längre kvar, då min förra telefon endast kunde ha ca 50 sparade sms åt gången.  Vill ändå minnas att den löd ungefär såhär:


Välkomna till min alternativa bio! Betongdjugelbion. Här är jag, Otto, en enväldig kung och härskare. En odiskutabel diktator i filmens värld. Betraktar mig själv som en filmens Guru, där jag genom mitt sjätte sinne väljer ut guldkornen bland all gråsten. Välkomna på bio nu på torsdag kl 19:30 filmen som visas är: Amores Perros Skicka ett sms om ni kommer.

Respektive är givetvis välkomna!


Allt gick bra! Godis, chips och dricka i mängder, och samtliga gäster tyckte att filmen var grymt bra, om än lite brutal såväl emot hundar som människor.


Film nr två gick även den bra. Komedin  Moonrise Kingdom. Kanske att jag var mest nöjd, då jag tycker att Bill Murray är fantastisk, och att jag har viss förkärlek till regisören Wes Andersons filmer.  


Så till den misslyckade filmkvällen. Tyvärr var nästan alla respektive här. Kanske därför att jag gått ut ganska hårt med att även dom var hjärtligt välkomna. Mitt vardagsrum var fullsatt. Jag hade inte riktigt insett vad jag valt för film. Visste bara att filmen var fransk och handlade om en kriminell person som hamnar i fängelse, samt att filmen fått väldigt bra betyg på IMDb och att trailern var fartfylld. Låt mig säga såhär, filmen var urmodern till fransk film. Dessutom ett långsamt drama med oändliga dialoger i 1:55 minuter. Fransk film har ofta tendensen att vilja skildra allt här i livet. Den lämnar inget åt fantasin. Om det sker ett bråk med rakknivar i en dusch så skildras allt. I närbild. När det väl hände något annat än dialog så var det så brutalt att man mådde illa. Så långt ifrån Snuten i Hollywood och Tarantinofilmer man kan komma. Bara realistiskt våld. Folk vred på sig i soffan. Godiset hade säkert fått en äcklig eftersmak och jag kände mig sjukt obekväm, och ursäktade mitt filmval, samtidigt som jag började tvivla på min egen roll som självutnämnd Guru. Filmen hette  Un prophète



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nadablogg - 30 juni 2020 11:50


  Dagen D är imorgon   Mina vobblers är gjorda, kajaken har införskaffats, fiskar har fångats på mina egna beten. Hulliglösa, blyfria beten med miljövänlig färg och lack. Gjorda helt för hand där det enda elektriska verktyget har varit borrmaski...

Av nadablogg - 10 oktober 2019 18:40

Idag var rottet mågat som Per Ledin skulle sagt, och Fortum fick sig en släng av den heta sleven. Vem ringer en nionde gång på två dagar, när jag har lagt på luren varje gång? Det var min fråga till Fortums telefonförsäljare. Vad är problemet! Sluta ...

Av nadablogg - 6 september 2019 20:38

Hur var dejten? Tänk dig Saga Noréns röst i en kvinnlig variant av Carl Einar Häckners kropp och knopp, med sjukt högt gångtempo. Iklädd haremsbyxa, en virkad vit väst, under detta en tunn lila T-shirt. Under den, en svart tight och tunn tröja, by...

Av nadablogg - 6 september 2019 19:16

Frank Andersson förlorade sina första 40 matcher, ändå slutade han inte. Det säger något om en människa.  Thomas Wassberg har ett citat som blivit min favorit. ”Smärtgränsen den skiter jag i!” Detta som svar på en journalists fråga vart W...

Av nadablogg - 21 augusti 2019 12:40

Kan ju vara lämpligt att tala om att man lever. Om någon skulle läsa denna blogg och undra varför jag inte skrivit något sedan januari. Har genomgått en kraftig cytostatikabehandling för att behandla mitt Lymfom. Först var det fem behandlingar som sk...

Ovido - Quiz & Flashcards